... pro radost z jízdy na kole
Menu
5 věcí, které byste měli udělat po koupi nového kola
Přivezli jste si domů nové kolo a už se těšíte na první vyjížďku? Tak to vám moc přejeme, ale ještě něž na ni vyrazíte, je dobré si zajezdit kolem domu (nebo kolem komína, jak se říká) a blíže se s novým kolem seznámit a doladit si poslední detaily.
A na co přesně byste se měli zaměřit? Není toho moc, ale všechny popsané kroky vám poskytnou lepší komfort při jízdě a také prodlouží životnost samotného kola. Nebudeme zabíhat do příliš velkých detailů, ty si osvojíte časem, až budete vědět, jak všechno funguje.
>
Seznámení s komponenty
A to je hned naše první doporučení, projděte si všechny komponenty na kole, abyste získali představu o tom, jak fungují, jak je případně opravit nebo nastavit a také jaké budete potřebovat nářadí. Pokud to vezmeme od základů, je dobré kontrolovat a obhlédnout minimálně následující:
- Uchycení kol v rámu – rychloupínák nebo pevná osa, v obou případech by mělo být pořádně dotaženo. Rychloupínák by měl „zabírat“ přibližně v polovině svého chodu a poté jej dovřete, u pevné osy stačí jen zkontrolovat její dotažení a dbát na čistotu, případně namazání, pokud ji vytahujete.
- Zámek a nastavení vidlice/odpružení – prakticky všechny odpružené vidlice mají možnost uzamknout pružení, a to buďto páčkou na řídítkách nebo přímo na vidlici. Nejčastěji jej využijete při jízdě do kopce, kdy kolo „ztuhne“ a síla šlapání se přenáší efektivněji. To stejné platí o zadním tlumiči. Nastavení odpružení je dobré provést ještě na prodejně, kde vám mechanici poradí.
- Brzdy – v případě ráfkových brzd prakticky není co řešit, maximálně jejich vzdálenost od ráfku, což v praxi znamená pocitově tvrdší nebo měkčí brzdy. U brzd kotoučových dbejte na čistotu kotouče (prach je běžný a nijak zásadně neškodí, mastnota je ale velký nepřítel) a vyzkoušejte si také dávkování brzdné sily. Pamatujte, že u nového kola tvá cca 50–70 km, než se „zajedou“ brzdové destičky a mají větší účinnost.
- Pláště a duše – pláště a duše, případně bezdušové pláště potřebují správný tlak, abyste využili jejich potenciál. Na každém plášti je uvedeno doporučené rozmezí tlaků, které byste měli dodržovat. Obecně platí, že nižší tlaky jsou vhodné do terénu a nezpevněné cesty, kde vyhladí nerovnosti ale po asfaltu se budou odvalovat pomalu. Naopak na hladké stezky je lepší mít vyšší tlak pro minimalizaci valivého odporu a rychlejší jízdu.
Řazení a jeho úprava
Ačkoli je řetězový pohon a s ním pracující řazení také jednou z hlavních komponent, zařadili jsme je samostatně, jelikož se nejrychleji opotřebovává. Ať už máte na kole pohon s jedním nebo s dvěma převodníky, vždy je dobré ozkoušet si funkčnost a rychlost řazení.
U řadící páčky najdete malý průchozí šroub (stavěcí šroub), kterým prochází lanko a slouží k jemnému doladění pozice přehazovačky.
Pokud šroub dotáhnete, bude se lanko prodlužovat a kladka přehazovačky se posouvá směrem k nejmenšímu pastorku, pokud naopak šroub povolujete, lanko se napíná a kladka se posouvá směrem k největšímu pastorku. Toto mikronastavení je třeba udělat zejména v začátcích, kdy si všechny součástky tzv. sednou na své místo – ostatně právě toto seřízení je důvodem pro servisní prohlídky nových kol.
Pokud by vás ale přestalo řazení poslouchat v průběhu cesty je stavěcí šroub rychlým pomocníkem. A pamatujte, že řadit se nemá v záběru, ale v okamžiku, kdy šlapete spíše lehce a pohyb řadící páčky má být rychlý a razantní, aby řetěz hladce přeskočil.
Řetěz
Kapitola sama pro sebe a platí zde, že čím čistější řetěz a celé pohonné ústrojí je, tím vyšší má účinnost. Co to znamená v praxi? Vhodní je kontrolovat míru nečistot na řetězu a pravidelně je očistit, pokud se dostanete do situace, kdy je na vodících kolečkách kladky přehazovačky usazena černá špína podobná blátu, je čas na větší očistu.
Přílišné mazání řetězu také není dobrá cesta, zejména pokud sáhnete po nevhodném mazivu. To by mělo odpovídat podmínkám v nichž budete jezdit – obvykle je možné vybírat z maziva pro suché nebo mokré prostředí.
Mazivo do sucha je řidší a nepřitahuje tolik nečistot a voda ho rychleji smyje, obvykle musíte mazat o něco častěji. Naopak mazivo pro vlhké prostředí je hustější a zanechává na řetězu film odolnější vůči vodě, zároveň ale více přitahuje nečistoty, takže v suchém a prašném prostředí budete mít na řetězu poměrně rychle černou brusnou pastu. Pro rychlou a efektivní údržbu je praktická pračka na řetěz.
Bezpečnostní prvky
Pro některé cyklisty zbytečnost, ovšem není radno podceňovat. Minimem by měla být červená zadní blikačka, která upozorní ty, kdo jedou za vámi. Přední světlo pak samozřejmě oceníte při jízdě v šeru, ale své opodstatnění má i ve dne, zejména na trasách se střídajícím se stínem a sluncem, kdy vás nemusí být dobře vidět.
Zvonek je také podceňovaným doplňkem, který užijete především na cyklostezkách v okolí měst a vesnic, tam totiž obvykle nejste sami a rychlé upozornění na váš příjezd přijde vhod. Věříme, že přilba je pro vás samozřejmostí, stejně jako bezpečnostní pásy v autě.
Možná netradičně sem zařadíme i brýle a rukavice, případně další chrániče. Brýle jsou základ, ať už dioptrické nebo sluneční – i pověstná malá muška v oku totiž může být příčinou vážné nehody. O rukavicích nebo chráničích na kolena a lokty snad ani nemá smysl se rozepisovat – do terénu je to nezbytnost, podobně jako chránič páteře.
Úprava posedu
Nakonec to nejdůležitější – správný posed je základem pohodlné, komfortní a bezpečné jízdy a neznamená to pouze nastavení sedla. Celkový posed je předurčen hned několika prvky, které je vhodné nastavit podle vašich preferencí a fyzických dispozic. Projděte si následující:
- Výška sedla – měl by výt taková, abyste při umístění paty na pedál v jeho spodní pozici měli propnutou nohu v koleni, pokud na pedál stoupnete nejširší částí nohy (pod kloubem palce) pak má být noha mírně pokrčená. Sedlo příliš nízko zatěžuje vaše stehenní svaly, sedlo příliš vysoko zase způsobuje „kolebání“ ze strany na stranu a nejistý posed.
- Náklon a posun sedla – jako výchozí stav je vhodní mít sedlu uchycené uprostřed ližin a zároveň mít jeho sedací plochu v rovině se zemí. Od této pozice se pak můžete odpíchnout jakýmkoli směrem poté, co si ji vyzkoušíte a zjistíte co vám (ne)vyhovuje.
- Nastavení představce – většina kol má pevný představec, kde nemůžete nic upravit, trekingová kola však mívají představec s nastavitelným úhlem sklonu. I zde platí jednoduché pravidlo – pokud sedíte příliš vzpřímeně, volte menší úhel představce, pokud jste naopak příliš natažení, zvolte větší úhel představce.
- Pozice řadicích a brzdových pák – velmi často se tomuto nastavení nevěnuje pozornost, ale je velmi důležité kvůli komfortu i bezpečnosti. Brzdové páky by měly být skloněné směrem dolů tak, abyste na ně dosáhli nataženými prsty při přirozeném úchopu řídítek – indikátorem špatné pozice je ohnuté zápěstí směrem k tělu, abyste na brzdu dosáhli. Zápěstí by mělo být správně uvolněné a ruka v jedné linii s předloktím.
Doufáme, že vám výše uvedené tipy alespoň trochu rozšířili znalosti a pohled na kolo jako celek. Pokud budete potřebovat s něčím konkrétním poradit, určitě navštivte některou z našich prodejen, kde vám kolegové velmi rádi pomohou a poradí.
Přivezli jste si domů nové kolo a už se těšíte na první vyjížďku? Tak to vám moc přejeme, ale ještě něž na ni vyrazíte, je dobré si zajezdit kolem domu (nebo kolem komína, jak se říká) a blíže se s novým kolem seznámit a doladit si poslední detaily.