M-BIKE eFULL 2.0 29 – test celoodpruženého elektrokola

19.08.2023

V dnešní době, kdy na cyklostezce i mimo ni potkáváme stále více a více elektrokol, není špatné zamyslet se, jak by takové kolo mohlo nebo mělo vypadat, aby co nejlépe splňovalo vaše požadavky a nároky.

Obecně platí, že veškerá kola, která jsou na trhu, jsou v dnešní době dostupné i v elektro provedení. Při výběru elektrokola se však můžeme pohybovat v lehce jiných vodách, než kdybychom hledali kolo standardní.

Samozřejmě na ježdění po městě nebo svižně po silnici zvolíme k tomu určené kolo jako například městské nebo krosové modely, případně sportovní silniční verze.

Co když ale hledáme kolo univerzální? Kolo na beton a cyklostezky, ale zároveň se nechceme omezovat a mít možnost projet se i po polní nebo lesní cestě. Zvolíme kolo z kategorie MTB, a přesně tam spadá i mnou otestovaný kus M-BIKE eFULL 2.0. A právě díky tomu, že se jedná o elektrokolo ocení řada z nás to, že jde o celoodpružený model. Komfort díky tomu raketově vyskočí nahoru a dovolí nám jezdit i tam kam bychom se jinak raději nevydali.

M-BIKE eFULL 2.0 pod drobnohledem

Jedná se o celoodpružené kolo v hodně slušné výbavě na poměr cena/výkon. Dostanete kolo s 10 rychlostním řazením, vzduchovou přední vidlici a tlumičem, slušné brzdy, pevné osy vepředu i vzadu a slušné ráfky s obutím 29“, které kolu dodávají šmrnc.V rámci elektro výbavy pak kolo disponuje středovým motorem Bafang M510 a integrovanou 612Wh baterií, což zaručuje jistou zábavu i v terénu a slušné hodnoty dojezdu. 

Pojďme se projet. Kolo jsem měl na delší dobu, takže nebyla nouze o rozmanitost využití a terénu. Od cest do práce, přes výlety s přáteli po stezkách a lesích, až po trochu akčnější ježdění u nás na Medlovských Stezkách a jiných trailech.

Pár celoodpružených elektro kol jsem už vyzkoušel, a tady je samozřejmě potřeba zmínit, že žádný z nich nezačínal na cenovce pod 100tis ale vysoce nad touto sumou. O to více mě M-BIKE eFULL překvapil a potěšil, že i kolo za příznivou cenu dokáže vykouzlit úsměv na tváři a člověk nemá jenom pomyslný dojem utahaného, těžkého a nefunkčního kola.

Právě naopak! Rám je dostatečně tuhý, tlumení funguje jak má a kolo je poměrně hravé. Samozřejmě, že s vypnutou dopomocí kila navíc cítíte, ale na kterém elektrokole tomu tak není. Ve velikosti L jsem navážil 25,1 kg, včetně pedálů, baterie a teleskopické sedlovky. Což na celoodpružený bike s baterií 612Wh není vůbec špatné s ohledem na cenovku.

Možností nastavení dopomoci máte k dispozici 5 + BOOST mode, který je super, pokud před sebou vidíte prudké nebo technické stoupání, kde aktuálně potřebujete extra výkon navíc. K tomu samozřejmě walk assistant, díky němuž s kolem snáze vyjdete do prudkého kopce, rampy u schodů a prostě všude, kde byste jinak museli kolo vytlačit nebo vynést vlastními silami. Ovladač pro přepínání jízdních režimů je komfortní a pracuje se s ním dobře, displej je přehledný a díky kompaktní velikosti i prakticky umístěný pod řídítky, kde se neplete.

V základu je kolo osazeno plášti CST Patrol 29×2,4“ a ty se mi moc líbí. Civilně terénní vzorek, který jede a přesto drží i v lese více než slušně. Pro lehčí traily o nich popřemýšlím i na svůj MERIDA BIG.TRAIL, protože je to příjemná pneumatika. 

Kolo jsem doosadil teleskopickou sedlovkou, která v základu není a zvedl se komfort při manipulaci s kolem, nasedání a samozřejmě při jízdě v terénu. Tato úprava je na horských model M-BIKE možná, jelikož jsou na to rámy připraveny, a pokud s kolem plánujete jezdit častěji z kopce určitě doporučuji. Navíc nasedání je pohodlnější o 100 % jak na rovině, tak v kopci.

Jak se na něm jezdí?

Víc než dobře, motor má opravdu slušný zátah a už od prvního stupně vám nabídne komfortní výkon, který vás k maximální 25k m/h dostane během chvilky.  Navíc není vůbec hlučný, vnímáte pod sebou jemné bzučení, které je závislé od použitého stupně výpomoci, ale ani na pětku to není nic, co by vás nebo okolí mělo obtěžovat.

Trochu mi vrtá hlavou, proč většina výrobců elektropohonů dělí výpomoc na tolik stupňů. Tady jich dostanete 5 i když by za mě stačily jako třeba u Shimana obvyklé 3.  Sám zde využívám stupně 1-3-5 a v prudších nebo technických výjezdech boost.

Líbí se mi, že počítač průběžně přepočítává orientační dojezd. Při cestě na trail jsem měl přibližně půlku baterky a dojezd cca 67 km. Při ježdění na trailech pak výjezdy a nešetření baterie něco odmazaly, a po hodině a půl jsem byl s dojezdem na 8 km pro 5 stupeň, a tak se rozhodl vydat se domů. Cestou se ale hodnota navýšila na 20 km protože jsem šlapal klidněji a s nižší dopomocí. Takže dojezd počítá podle dané spotřeby a způsobu užití a ne jen slepě podle zbývajících procent na baterii.

Ale zpět k jízdním dojmům, pro mě běžná cesta, kterou jsem absolvoval xkrát na klasickém kole, najednou získává nové rozměry. Kopec mě tolik netrápí a přichází řada nových výzev a možností odbočení z běžné, komfortní trasy.

S ohledem na to, že se jedná o celoodpružený bike, jsou možnosti toho kam odbočit v podstatě neomezené.  Na betonu není problém zamknout vidlici a přiškrtit tlumič a kolo pak jede více než slušně. V lehkém terénu typu polňačka, panelovka nebo rozbitá silnice hezky žehlí a i při jízdě v sedle dostanete hromadu komfortu od gum a tlumičů.

Jaké je v terénu?

Takové „obyčejné“ kolo s váhou malého vepříka. Ježdění je samozřejmě jiné než na klasickém trailbiku bez motoru nebo skokově dražších modelech. Je potřeba počítat s lehkou rezervou na brzdách a tlumičích v náročném terénu. 

Nebudu lhát, pár pasáží jsem lehce přestřelil, protože jsem zvyklý brzdit jinde a jinak. Po chvíli ježdění jezdec ale „navnímá“ co pod sebou veze a z váhy se dá i celkem vytěžit, kolo drží stopu a prostě jede a drží. Celkem slušně si na něm i zaskáčete, dopady jsou kupodivu i přes vyšší váhu jak do peřiny a kolo si na dopadu jen lehce přihoupne a jede dál.

Pokud na vašich trailech není zákaz jízdy na e-biku určitě si užijete plno zábavy, protože řekněme si to upřímně, každý má své limity a pro mě je pak velký rozdíl, jestli si vyšlápnu na start trailu 5 až 10× za svoje a pak jsem rád, že dojedu domů. Anebo jestli si dám trail s radostí klidně 20× a jediné omezení jsou pak ruce, které už nejsou na tu nálož cestou dolů zvyklé, ale po cestě domů si ještě s úsměvem dám malý xc okruh.

Takže mé hodnocení a pohled na M-BIKE eFULL 2.0 je, že pro někoho, kdo hledá komfortní elektrokolo, se kterým se nemusí bát vjet do terénu nebo hledá nadstandardní pohodlí na běžné vyjížďce je to ideální volba.

Samozřejmě, že pokud hledáte kolo převážně na beton a maximálně polní cesty jsou v nabídce jiné modely (například M-BIKE eBIG 29, nebo již na začátku zmíněná cestovní kola). Z druhé strany, pokud hledáte kolo na opravdu sportovní ježdění i v těžších a technických terénech jsou v nabídce kola z vyšší řady, které náročnějšího uživatele uspokojí víc, ale sáhnete samozřejmě hlouběji do kapsy. 

TIP: Test celoodpruženého elektrokoloa MERIDA eONE-FORTY 700

Mě osobně M-BIKE eFULL 2.0 vykouzlil úsměv na tváři a rozhodně jsem rád, že jsem na něm mohl jezdit, prozkoumal jsem okolí a náramně se u toho bavil i s tím pocitem, že když přijde kopec bude zábava ho vyjet a stejně tak ho potom sjet. 

Jakub, Cyklo Point Staré Město

V dnešní době, kdy na cyklostezce i mimo ni potkáváme stále více a více elektrokol, není špatné zamyslet se, jak by takové kolo mohlo nebo mělo vypadat, aby co nejlépe splňovalo vaše požadavky a nároky.