... pro radost z jízdy na kole
Menu
MERIDA eSILEX 400 – nenápadná zbraň nejen do kopců
Dostal se mi pod nášlapy elektrogravel od MERIDY. Nová řada elektrokol se sportovní geometrií v nabídce mě opravdu zajímala a líbí se mi cesta, kterou se výrobce vydal. Klasický, rozuměj nemotorový SILEX, mám ve svém arsenálu už nějakou dobu, a tak jsem byl zvědavý, jaký bude jeho elektrický brácha.
O jaké kolo se jedná?
MERIDA představila trojici „silničních“ modelů s pohonem od německé společnosti Mahle. Jedná se o silniční kolo eSCULTURA, cestovní/city kolo eSPEEDER a právě otestovaný gravel eSILEX. Všechna kola vychází ze stejného rámu a do svých kategorií pak míří použitou vidlicí a zbývajícím vybavením. Motor v zadním kole Mahle X35+ nabízí 40Nm a baterie schovaná v rámu pak kapacitu 250 Wh s možností dokoupení rozšiřující bateriové sady, kterou můžete přidat dalších 250 Wh.
Jak to jde dohromady?
V nabídce máme dva modely eSILEXU (400 a 600+) oba s váhou kolem 14 kg. Silniční eSCULTURA pak s váhou 13,4 kg a turistický eSPEEDER 200 s hmotností 13,9 kg a eSPEEDER 400 EQ s plnou výbavou váží 15,47 kg. A to nejsou na ebike vůbec špatná čísla.
Vraťme se ale k eSILEXU, kolo je slušně vyvážené a nemáte dojem přetíženého zadku. To i díky baterii integrované ve spodní rámové trubce a celkově malým rozměrům a váze samotného motoru.
Ovládání je pak kompletně přes tlačítko na horní rámové trubce. Je podsvíceno různými barvami, které udávají zvolený jízdní režim, ale také stav baterie.
Pro ještě lepší přehled pak slouží aplikace do telefonu, kterou Mahle zdarma nabízí. V ní najdete všechny informace o kole, jízdní záznamy a veškeré údaje, které byste při jízdě mohli chtít sledovat. Stav baterie v %, orientační dojezd, zvolený jízdní režim, to jestli jsou zapnutá světla (pokud jsou připojena), záznam jízdy včetně metrik z GPS (telefonu), výkonnostní grafy, nebo rozpis, na který jízdní režim jste jakou dobu jeli. Celý systém, ale funguje i bez nutnosti použití aplikace.
Pojďme se svézt.
Kolo jsem vzal poprvé ven na výjezd s kamarádem. Ještě že tak, kamarád má našviháno za kvartál to co já většinou za celý rok, a tak jsem si řekl, že je to výborná možnost ho při jízdě nezdržovat a zvládat i v kopcích. Byl celkem větrný den, a tak jsem i na rovné cyklostezce ocenil dopomoc, v tomhle případě na nejslabší režim. Když přišly kopce, přišly na řadu i vyšší režimy výpomoci, k těm později.
Asistence motoru je velice příjemná, jezdec nemá dojem nějakého kopance od zadního kola, ale to, že motor běží zaručeně poznáte díky úlevě v síle šlapání. Jak značná je dopomoc od „malinkého 40Nm“ motoru poznáte nejlépe, když ji například v kopci vypnete. Jezdec, má pak dojem jako by mu právě kompletně ušlo zadní kolo, nebo se vám zakousla brzda.
Byl jsem až zaskočen tím jak značná pomoc to je, a přitom se při jízdě se zapnutým motorem tváří jako taková „neviditelná“ síla.Za zmínku určitě stojí i to, že když šlapat přestanete, netlačí vás motor ještě nějakou chvíli kam nechcete, ale ihned vypne. To je pozitivní rozdíl oproti kolům se zadním pohonem, které jsem měl doteď možnost zkusit.
Výpomoc je nastavena do rychlosti 25 km/h, což za sebe vidím jako dostačující. Ano, člověk by u silničního/gravel kola určitě ocenil i vyšší rychlost, protože 25 km/h je tam na pár šlápnutí, a většinou to není rychlost, na které chcete končit. Ale s uvědoměním si toho, že se jedná o celkem lehké kolo a motor s vypnutou výpomocí neklade při jízdě žádný odpor, můžete jet za své v klidu 30+ km/h a motor použijete jen tam, kde má smysl. To je hlavně do kopce, proti větru, nebo prostě když už se vám nechce po dlouhé jízdě šlapat tolik za své a prostě si pomůžete s klidem v duši, že 25 km/h stačí. Tenhle fakt potom samozřejmě šetří i baterii.
Jak je to ale v kopci?
Nejsem zrovna typický příklad silničního cyklisty. Myslím tím, že na houpačku by si proti mně museli sednout v podstatě dva silničáři. Tak jak si s tím kolo poradí do kopců a jak to ovlivní dojezd?
Vše je samozřejmě individuální a s ohledem na to jak moc šlapete za své. Asi tak jako na každém elektrokole. Musím ale s radostí říct, že i přes nižší výkon motoru (40Nm) je pomoc velice komfortní a znatelná. Kopce, které za sebe jezdím dlouho a vleču se do nich teď sfouknu mnohem snáz, se stejnou kadencí, na kterou jsem zvyklý, ale na dvojnásobné rychlosti. A když ne tohle, tak minimálně nemáte v půlce kopce chuť to radši otočit a nahoru dorazíte připraveni pokračovat na další.
Když se vrátím k vyjížďce s kamarádem, neměl jsem problém se při jízdě v kopci normálně bavit, odlehčení bylo značné. Z mého klasického funění a jednoslovných odpovědí se člověk dobere k celkem poklidné debatě. A to se počítá.
Co se dojezdu týče, chtělo by to asi dlouhodobější test, ale hlavně při každé jízdě máte jiné podmínky, takže vlastně nemá ani smysl hledat přesné číslo. Za několik mých vyjížděk s eSILEXEM jsem baterku nevybil ani jednou zcela, nejmíň mi zbylo asi 18 % a i na to se dají ujet slušné kilometry. Většina mých jízd byla kolem +/- 70 km. Nabíjení není bůh ví jak dlouhá záležitost. Popravdě jsem ale zapomněl stopovat, jak dlouho trvá. Nabíječka je skladná a v pohodě ji s sebou uvezete i na vícedenní výlet.
Jaký je eSILEX jako kolo?
Jak jsem již zmínil, klasický SILEX mám doma už nějakou dobu. Jak se elektrika projevila na chování kola? Je o něco těžší, jasně, jak jinak. Určitě si toho člověk všimne při jízdě za vlastní, ale není to až takové drama. Průjezdnosti terénem a ovladatelnosti kola to za mě osobně taky moc neubralo, protože, řekněme si to upřímně, je to gravel. Takže i když se s ním člověk do terénu vydá, asi nečeká, že sedí na trail-biku. Takže ochota kola poslouchat i mimo hezkou silnici je za mě dobrá.
Dal jsem si polňačku za sucha a prašna, ale i za mokra. Dal jsem si lesní pěšinu a lesní cestu. Jak do kopce tak i celkem z kopce. Zkusil jsem písek, tady se motor osvědčil na 100 %, protože co bych už sám neušlápl, tam zabral a vytáhl mě. A všechny tyhle terény mě přesvědčily, že to kam se odvážím na klasickém SILEXU (a že ho nešetřím), tam s klidem obstojí i eSILEX. Někde možná i o něco lépe, ať už to byl zmíněný písek, nebo třeba technický výjezd v terénu, kde to sám za sebe prostě už neušlapu.
Ano musím přiznat, měl jsem dvě krizovky, kdy jsem se z kopce trochu zapomněl a dobrzdění do zatáčky bylo celkem divoké. Holt je to kolo krapet těžší a brzdy ještě nebyly naplno zajeté. Dost možná, bych ale úplně stejně dopadl i na svém SILEXU.
Jak to na závěr shrnout a zhodnotit?
Z mého pohledu je cílová skupina jezdců pro eSILEX / eSCULTURU / eSPEEDER celkem veliká. Osobně bych ho doma uvítal pro cesty na kole do práce, ale zároveň jako náhradu klasického SILEXU. Protože si rozšíříte obzor, natáhnete okruh vlastních vyjížděk a pustíte se i do kopců, které byste jinak vynechali, nebo by vám výlet zprotivily.
Dalším plusem může být, pokud tak jako já občas jezdíte s kamarády, kteří mají najeto několikanásobně více. Jasně, oni počkají, ale já mám většinou špatný pocit z toho, že někoho zdržuju anebo se uženu víc, než bych chtěl.
eSILEX = řešení
Za mě je tenhle směr, kdy elektrokolo nehoní nejvyšší výkon, největší baterii, a to vše na úkor váhy nebo podstaty kola jako takového, dobře nastavený. Komfortní váha, elektrokolo použitelné jako běžní kolo, aniž by vás motor nebo baterie nějak omezovaly, a přesto znatelná dopomoc do kopce nebo proti větru.
Jakub Dlouhý, Cyklo Point Staré město
Dostal se mi pod nášlapy elektrogravel od MERIDY. Nová řada elektrokol se sportovní geometrií v nabídce mě opravdu zajímala a líbí se mi cesta, kterou se výrobce vydal. Klasický, rozuměj nemotorový SILEX, mám ve svém arsenálu už nějakou dobu, a tak jsem byl zvědavý, jaký bude jeho elektrický brácha.