... pro radost z jízdy na kole
Menu
Nezbytné a praktické doplňky pro nové kolo
Každé jízdní kolo – a zejména každý cyklista – si zaslouží základní sadu doplňků, která poslouží pro zvýšení komfortu při jízdě a do značné míry také zvyšují bezpečnost.
Pomineme-li všechny doplňky, které patří k povinné výbavě jízdního kola – brzdy, přední a zadní odrazka a odrazky ve výplatu a na pedálech – je zde minimálně sedm dalších věcí, které je vhodné pro začátek pořídit.
Výběr je vhodné podřídit primárně tomu, jak budete kolo používat, jiné nároky bude mít samozřejmě vyznavatel silniční cyklistiky, který ukrajuje dlouhé kilometry na asfaltu a jiné pak ten, kdo používá kolo například pro dopravu do zaměstnání. V každé kategorii doplňků proto obvykle najdete různé materiálové, hmotnostní i aerodynamické provedení.
Košík a lahve
Dodržování pitného režimu je na kole stejně důležité, jako u každé jiné sportovní aktivity. Ti, kdo brázdí trailové trasy a jsou v terénu častěji, nejčastěji vozí hydrovak, který je součástí malého batohu. Výhodou je větší objem a možnost napít se prakticky kdykoliv bez nutnosti pouštět řídítka, pokud ale neradi jezdíte s batohem na zádech, nezbývá než klasická kombinace košíku a bidonu.
U košíku neuděláte chybu, když sáhnete prakticky po jakémkoli provedení, od základního plastového, přes hliníkové až po karbonové košíky jsou rozdíly zejména v hmotnosti a pevnosti.
Pozornost však věnujte tomu, kde košík budete mít upevněný a zda nebude při vytahování lahve překážet například rámová brašna nebo samotná konstrukce rámu. Pro tyto případy jsou ideální košíky s bočním vytahováním, které se upevňují zcela stejně, jako ty klasické.
Lahev na kolo volte podle potřeby, i zde jsou cenové rozdíly dané zejména materiálem, jeho hmotností a trvanlivostí. Velikost lahve na kolo se odvíjí od délky vyjížďky a plánovaných zastávek a samozřejmě i od toho, co pojme rám kola – půllitr je standard, litrové lahve už můžou být moc velké. Pro ty, co jezdí celoročně, bude jistě praktická i termolahev pro zimní cyklistiku.
Nářadí a náhradní díly
Nářadí patří ke kolu stejně jako k jinému stroji. Základem je multifunkční klíč, kterým vyřešíte velkou část problémů na cestách. Před jeho koupí je dobré zkontrolovat, jaké šrouby a matky jsou na vašem kole a tomu přizpůsobit výběr multiklíče. I ten nejlevnější kus však nabídne vše potřebné, dražší klíče pak přidávají různorodé nástavce pro složitější opravy.
Z náhradních dílů nutno připomenout patku rámu pro uchycení přehazovačky – malý hliníkový kus je konstruován k tomu, aby ochránil přehazovačku před poškozením a při nárazu se ohne. Nouzové narovnání je možné, ale není to ideální způsob, proto je vhodné vozit s sebou náhradní patku rámu, kterou vyberete podle té původní anebo podle modelu kola.
Postupem času sami zjistíte, co potřebujete vozit s sebou a vytvoříte si sadu nářadí podle vlastních potřeb. Nezapomeňte ještě na náhradní duši nebo lepení, případně sadu pro opravu bezdušáků a vše můžete uložit do nádoby na nářadí.
Brašny, nosič, blatníky
Tady je to zejména o komfortu při jízdě. Na delší vyjížďky se hodí vybavit kolo brašnou pro uložení jak nářadí, tak větrovky či pláštěnky a také nějaké svačiny. Místo se najde i na mobil nebo jiné drobnosti. Výběr brašen je obrovský – můžete je uchytit pod sedlo, do rámu nebo na řídítka a liší se mezi sebou i objemem a odolností vůči dešti.
Samostatnou kategorií jsou brašny pro cykloturistiku, které jsou velmi objemné a bez problémů se do nich sbalíte i a velmi dlouhou cestu. Podmínkou je v tomto případě nosič, ke kterému brašny upevníte, ať už je připevněn k rámu nebo k sedlovce.
Blatníky jsou podceňovaným pomocníkem, ovšem při jízdě v dešti vám doslova zachrání zadek. Sady blatníků na přední a zadní kolo jsou vhodné pro silniční a treková a gravel kola. U biků do terénu oceníte spíš menší lízátka pod sedlo a na sedlovku anebo blatník do odpružené vidlice.
Přilbu vždy na hlavu
Jezdit s přilbou na hlavě by mělo být stejně automatické, jako zapínání bezpečnostních pásů v autě. Opravdu není radno přilbu podceňovat a argumenty typu „když jsem byl malý, tak jsme jezdili bez přilby a přežili to“ opravdu nejsou relevantní. Dnes je obecně provoz rychlejší a na cestě o vaši pozornost soupeří mnohem více věcí než dříve.
Jakou přilbu zvolíte, to je čistě na vás, stejně jako oblečení, je to velmi individuální záležitost. Na výběr je i zde velká řada tvarů, technologií výroby a usazení na hlavě. Důležité je, aby vám přilba sedla a byla pohodlná, jinak totiž budete mít tendenci ji nepoužívat.
Asi jediným obecným a viditelným rozdílem u většiny přileb je štítek proti slunci u modelů pro horskou cyklistiku, oproti tomu tvar silničních přileb je více podřízen aerodynamickým vlastnostem. V obou případech sledujte množství odvětrávacích otvorů, více je obvykle lépe.
Každé jízdní kolo – a zejména každý cyklista – si zaslouží základní sadu doplňků, která poslouží pro zvýšení komfortu při jízdě a do značné míry také zvyšují bezpečnost.